David: “Mensen leren van elkaar, doen nieuwe perspectieven op en dragen samen de missie van Fun Forest”

Nieuwsoverzicht

Het begon als een commercieel klimbos in Venlo, het groeide uit tot een sociale onderneming met vier locaties waar boven alles het plezier centraal staat. Het plezier van de schoolkinderen, collega’s en andere avonturiers die er komen klimmen, maar ook de lol van de mensen die er een kans krijgen om te werken. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, de traject medewerkers, zien tussen de bomen en het groen hun zelfvertrouwen groeien, vaardigheden verbeteren en vinden er het levensgeluk terug. Wij spraken met David Balhuizen, de Forest Chief van Fun Forest.

Magie tussen de bomen
De overgang naar een sociale onderneming begint bij Fun Forest in de keuken. De BOSS Kitchen, waar iedereen de ‘boss’ is van zijn eigen leven, biedt werkplekken aan jongeren die elders moeilijk aan de slag kunnen. Een fijne, veilige werkplek, maar ook een locatie die verder afstaat van het plezier in het klimbos. Als David in 2017 aan de slag gaat bij Fun Forest, is dat een van de eerste dingen die hij ziet. David: “Tussen de bomen is waar de magic happens. Daar kunnen medewerkers samen groeien door avontuur en plezier, dat miste ik een beetje in de horeca.”

Delen van perspectieven
Door meer banen te creëren in het bos, werken de traject medewerkers van Fun Forest nu samen met de rest van het team. De een is bezig met zijn tweede master, de ander heeft hulp nodig bij het behalen van een MBO-opleiding. Iedere werknemer is even waardevol, met een verhaal dat anderen nieuwe perspectieven biedt. David: “We merken dat de groei snel gaat omdat wij werken met jonge, frisse mensen, met elk een andere achtergrond. Dat maakt nieuwsgierig. Mensen leren van elkaar, doen nieuwe perspectieven op en dragen samen de missie van Fun Forest.”

Sociaal maatwerk
Om mensen te vinden met een afstand tot de arbeidsmarkt, werkte Fun Forest na een succesvolle pilot samen met een landelijk uitzendbureau. Ondertussen weten zij zelf de juiste personen te vinden en is er zelfs een wachtlijst. Eenmaal in het klimbos krijgen zij een veilige plek op maat. Maatwerk betekent bijvoorbeeld dat iemand een halve dag werkt of extra begeleiding krijgt. Het vinden van de juiste aanpak is en blijft een stapsgewijs proces. Een nieuw stap in dit proces is het in het leven roepen van een Social impact manager. Een manager die al zeven jaar bij het bedrijf werkte, bleek de ideale kandidaat. David: “Zij heeft ervaring in het onderwijs en is hier onder andere stagebegeleider geweest. Echt iemand die weet hoe zij anderen kan laten groeien. Best spannend om iemand hier fulltime op te zetten, maar ik weet gewoon dat dit zich uiteindelijk terugbetaald, sociaal én economisch.”

Impact heef tijd nodig
Sinds 2019 is Fun Forest aangesloten bij de Code Sociaal Ondernemen, deze code omvat 5 principes​ ​​​​gebaseerd op dé grondslag van sociaal ondernemen, namelijk impact first. “Dit is een belofte aan de buitenwereld, vastgelegd in onze statuten. De helft van onze winst staat gereserveerd voor de duurzame uitvoer van onze missie. Dat is best een toezegging!” Het afgelopen jaar heeft Fun Forest 220 mensen aan zich weten te binden, waarvan 62 met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook geeft de stichting elk jaar zo’n 1000 tot 1500 kaarten weg aan stichtingen en scholen, zodat ook kinderen uit arme gezinnen een dagje kunnen klimmen.

Klimmen als Spiderman
Het VriendenLoterij Fonds ondersteunt Fun Forest met de bijdrage van de VriendenLoterij vanuit het programma Sociaal Ondernemen en Inclusie. Deze zomer opent de organisatie in Rotterdam een nieuwe indoor locatie: Spider City. Hier leren kinderen twaalf maanden per jaar- dankzij een samenwerking met het World Wide Fund for Nature- meer over de natuur en slingeren en klimmen zij als Spiderman. Voor iedereen een droom die uitkomt!