Monique: ”Uiteindelijk willen we iedereen de juiste puzzelstukjes geven"

Nieuwsoverzicht

Het Bredase ONS label is sinds 2013 letterlijk en figuurlijk aanwezig in het hart van Breda. De sociale coöperatie is er voor mensen die het om verschillende redenen niet lukt een plek op onze arbeidsmarkt te vinden. Via verschillende bedrijfsonderdelen, van een eigen restaurant tot een klusteam, krijgen zij de kans om hun vaardigheden te verbeteren, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Wij vroegen oprichter Monique van Winkel, hoe ONS label Breda de afgelopen zeven jaar is uitgegroeid van bewonersbedrijf tot een professionele sociale onderneming.

Sociale onderneming van de toekomst
In een Bredaas buurthuis met de toepasselijke naam ‘het Buurthuis van de Toekomst’ werd in 2013 ONS label Breda opgericht. Net als veel sociale ondernemingen in die tijd werd de onderneming, toen nog bestaande uit een naaiatelier, grotendeels gerund door buurtbewoners. Een mooie gedachte, maar in de praktijk niet altijd even praktisch.

Monique: “Een bewonersbedrijf werkt prima voor het dagelijkse reilen en zeilen, maar voor bepaalde zaken heb je een professioneel team nodig. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de boekhouding, het overzien van de werkzaamheden of het maken van afspraken met organisaties en instanties die belangrijk zijn voor je toekomst.”

Zo besloot Monique, die voordat ze aan het avontuur begon al jarenlang in aandachtswijken had gewerkt, haar kennis uit te breiden met een opleiding bedrijfskunde. En voor de deelnemers werden binnen elk bedrijfsonderdeel een zogeheten werkmeester en een jobcoach aangenomen. Hierbij zorgt de een voor een veilige en leerzame omgeving op de werkvloer en richt de ander zich op de persoonlijke ontwikkeling van elke deelnemer. Door bij te leren en mensen aan te nemen met de juiste kennis en ervaring, ontstond er een voedingsbodem voor gezonde groei.

Deelnemers puzzelstukjes geven
Dankzij de professionalisering van ONS label Breda werd het mogelijk om naast Het Naaiatelier, waarmee het allemaal begon, ook andere bedrijfsonderdelen op te zetten. Zo ontstonden De Studio (die onder andere voorbereidend werk voor Het Naaiatelier doet), Het Klusteam, schoonmaakbedrijf ‘Mevrouw de Wit’ en het eigen restaurant, Ons restaurant.

Zo kan ONS Label meer diensten bieden aan bedrijven en organisaties in de regio en creëert het tegelijkertijd werkplekken voor verschillende behoefte. Want niet iedereen die de aansluiting met de arbeidsmarkt niet kan vinden of verloren is, heeft hetzelfde nodig.

“Uiteindelijk willen we iedereen puzzelstukjes geven die helpen de kloof met de reguliere arbeidsmarkt te dichten. Hier kan van alles voor nodig zijn. Zo helpen we deelnemers die de taal nog niet machtig zijn bijvoorbeeld met hun Nederlands. Daarnaast werken we met MBO praktijkverklaringen, certificaten die het makkelijker kunnen maken een volgende baan te vinden.”

Vanuit dit model heeft ONS label Breda momenteel 25 mensen in vaste dienst en biedt de onderneming nog eens ervaringsplekken aan 100 deelnemers met uiteenlopende achtergronden. Van nieuwkomers die graag onderdeel willen worden van onze maatschappij, tot mensen die via de lokale GGZ een zinvolle dagbesteding zoeken.

“ONS Label geeft zin aan mijn dag en toekomstperspectief. De diversiteit van mensen geeft me een veilig gevoel. Je wordt niet veroordeeld”, aldus Merel, een van de deelnemers die haar plek gevonden heeft in De Studio.

Succes is niet vanzelfsprekend
Een multifunctionele sociale onderneming is op papier misschien ideaal, in de praktijk is het runnen en bovenal financieel gezond houden van elke tak een flinke uitdaging.

“Ons succes is dan ook niet in een dag tot stand gekomen, het is het gevolg van jarenlang vallen en weer opstaan. Het gewoon gaan doen, ontdekken wat wel en wat niet werkt en vervolgens de juiste stappen nemen om te groeien.”

Het ‘racen met meerdere paarden’ blijkt ook het ideale antwoord op de corona-crisis. Waar de een stilvalt (het restaurant moest sluiten), daar blijken andere onderdelen het juist beter te doen dan ooit. Zo liet bijvoorbeeld de toegenomen vraag naar het schoonmaakteam zien dat de crisis niet alleen een moeilijke tijd was, maar voor sommigen ook een smerige. Ook het naaiatelier draaide op volle toeren. Met het produceren van mondkapjes en relatiegeschenken voor grote bedrijven als Auping en Heineken.

“De crisis was niet makkelijk, maar zorgde tegelijkertijd wel voor nieuwe kansen,” aldus Monique.

Geen talent blijft onbenut
Als we Monique vragen naar de plannen voor de komende jaren, dan denkt zij allereerst aan de basis: gestructureerd doorgroeien. “Maar niet te snel, we zijn geen luchtballon!” Belangrijk voor deze groei is dat onze maatschappij de sociale ondernemer omarmt, zowel de afnemer als de beleidsmaker.

“Veel van onze tijd gaat bijvoorbeeld naar het voldoen aan alle wet- en regelgeving, deze is helaas nog grotendeels gericht op standaard ondernemingen. Aan de andere kant zien klanten ons nog te vaak als sociale werkplaats, terwijl we een serieuze onderneming met een sociale filosofie zijn. Zij willen wel topkwaliteit en strakke planningen, maar wel tegen de lage kosten van een sociale firma.”

Elke ondernemer heeft ook een droom die voorbij stabiele groei en mooie resultaten gaat. Zo wil Monique door vaker samen te werken met instanties en organisaties uit de regio, uiteindelijk toewerken naar één grote sociale onderneming voor de provincie Brabant.

Monique: “Een broedplaats waar we vanuit onze sociale filosofie nog meer ambachten bij elkaar brengen, van houtbewerking tot keramiek. Een veilige, vertrouwde omgeving waar zoveel mogelijk mensen via stageplaatsen, arbeidsmatige dagbesteding en trainingen de kans krijgen hun plek op de arbeidsmarkt te vinden. We laten geen talent onbenut!”